Radio adverteren

10 gouden voordelen van radio adverteren

Radio adverteren  is een zeer effectieve manier om uw omzet te verhogen – hier zijn de 10 gouden voordelen van radio adverteren:

radio adverteren

1. Radio bereikt een enorm publiek

De laatste 2019 onderzoeksresultaten tonen aan dat het aantal mensen dat naar de radio luistert blijft toenemen. In Australië luisteren meer dan 10 miljoen mensen elke week van het jaar minstens één uur naar een commercieel radiostation.

2. Radio adverteren is doelgericht

Radio adverteren maakt het mogelijk boodschappen op maat te maken en te lokaliseren voor elk publiek. Adverteerders kunnen hun boodschap richten op specifieke demografische groepen en gemeenschappen, geografische gebieden en rond evenementen en genres in een markt. Elk radiostation wordt beheerd met specifieke marktsegmenten in gedachten, dus na een zorgvuldig selectieproces zal uw product of dienst worden geadverteerd aan uw exacte doelmarkt.

3. Radio snijdt door

Radio is het medium waar mensen gedurende de dag de meeste tijd mee doorbrengen, waardoor een boodschap ruimschoots de kans krijgt zijn publiek te bereiken. Mensen voeren allerlei activiteiten uit terwijl ze tegelijkertijd naar de radio luisteren. En uit media onderzoeken blijkt altijd dat radioluisteraars veel minder geneigd zijn om “af te luisteren” als er reclame op de radio komt, in vergelijking met televisie. Vraag uzelf eens af – hoe vaak verandert u van kanaal of staat u op van uw stoel als er reclame op tv is? Doe je hetzelfde als je naar de radio luistert?

4. Radio is het medium waar en wanneer dan ook

Gezien de draagbaarheid van de radio hebben adverteerders de mogelijkheid om mensen onderweg te bereiken, waardoor ze een voorsprong hebben op concurrenten. De toegankelijkheid van radio maakt het mogelijk om te luisteren op plaatsen die andere media moeilijk kunnen bereiken. Uw doelklanten lezen bijvoorbeeld geen krant of tijdschrift terwijl ze autorijden, noch kijken ze tv terwijl ze in de tuin werken. Er wordt gezegd dat er in Australië 50 miljoen radio’s zijn – dat zijn gemiddeld 5 apparaten per huishouden. Tegenwoordig overlapt radio zelfs met het fenomeen digitale media via downloadbare apps voor radiostations.

5. Radio is de hartslag van de gemeenschap

Radio is live en lokaal en weerspiegelt dus de gemeenschap. Mensen luisteren naar de radio om te weten te komen wat er nu in hun gemeenschap gebeurt, zoals speciale evenementen, nieuws, verkeersupdates, weerberichten, sport en entertainment. Het is meer lokaal dan globaal….het verkeer zit vast of de brug is gesloten. In feite is het zeer interessant op te merken dat radio veel van de kenmerken heeft die de nieuwe digitale wereld heeft in de manier waarop het fungeert als je constante metgezel, bij je waar je ook bent.

6. Radio biedt promotiemogelijkheden

Een “live uitzending” op uw locatie, het proeven van uw product in de ether, het houden van een wedstrijd. Dit soort promoties zijn moeilijk te realiseren via sociale media, print of televisie, maar radio kan dit soort betrokkenheid van de doelgroep bieden tegen een betaalbare prijs. En als het goed wordt gedaan, kan het uw product of dienst echt personaliseren voor uw doelgroep.

Radio afbeelding

7. Radio is invloedrijk

Radio is het medium bij uitstek om top-of-mind awareness op te bouwen – zo kan een zorgvuldige plaatsing van advertenties een echte impact hebben op uw call-to-action. Bovendien zal een “live read” met een persoonlijke goedkeuring van een radiopersoonlijkheid uw product of dienst meer geloofwaardigheid geven. Studies tonen aan dat radio-inhoud mensen beïnvloedt omdat ze het gevoel hebben dat ze het horen van een “vriend” en verwijzingen zijn altijd het beste type verkoopkans.

8. Radio bereikt uw doelgroep met regelmaat

Een radio commercial werkt door herhaling. Uw doelgroep kan goed nodig hebben om uw commercial te horen drie of vier keer voordat ze reageren op uw oproep tot actie. Om dit niveau van frequentie te bereiken, radio adverteren is meestal meer kosteneffectief dan andere media. Mensen kiezen ervoor om naar de radio te luisteren – ze willen luisteren en betrokken zijn en ze luisteren gemiddeld naar bijna 15 uur commerciële radio per week.

9. Radio is flexibel en onmiddellijk

Adverteren op de radio kan heel snel zonder de productie en vertragingen van andere media. Kopij kan worden geproduceerd en herzien op korte termijn. Een radio reclamecampagne kan binnen een week worden gestart.

10. Radio biedt een sterke oproep tot actie

Radio adverteren kan per dagdeel en per weekdag selectief gepland worden, zodat boodschappen dicht bij de aankoop kunnen worden afgeleverd. Luisteraars kunnen reageren op de boodschap van een adverteerder en deelnemen aan wedstrijden.

Wil je meer weten over fotografie? Klik dan hier